• 19 april 2025

Sluis de Punt, Noord-Willemskanaal

Het vertrekpunt van een nieuwe reis naar Frankrijk. We willen deze keer een andere route nemen richting Parijs. Tot dusver kozen we telkens de route over het IJsselmeer via Zeeland naar Gent of Antwerpen, nu is het idee om Vlaanderen eens over te slaan en via de grote rivieren richting de Ardennen te varen. Een route die we meestal terug richting Groningen volgen.

Het wordt zaak mogelijke stremmingen goed in de gaten te houden want er zijn talloze werkzaamheden in het zuiden van Nederland. Het kan zo maar zijn dat we alsnog een andere route kiezen.

  • 22 april 2025

Sluis Dieverbrug, Drentse Hoofdvaart (locatie)

Meppel (locatie)

  • 23 april 2025

Zwolle, Noorderkolk (Zwarte Water) (locatie)

  • 24 april 2025

Gewenste route naar het zuiden (groen)

Als je denkt dat je alle stremmingen goed hebt uitgezocht, blijkt bij Zwolle de Spooldersluis naar de IJssel net deze week voor langere tijd gestremd te zijn. Een dag omvaren dus. Er zijn alternatieve routes voor de IJssel waarbij je nauwelijks tegen de stroom op hoeft te varen en die meer vrijheid, afwisseling en afmeermogelijkheden bieden.

We moeten in ieder geval in Nijmegen zien uit te komen. Zowel de Maas (sluis Grave) als de Zuid-Willemsvaart (sluis 13 tussen Someren en Nederweert) zijn gestremd. Het Julianakanaal tussen Maasbracht en Maastricht zou na 1 mei weer beschikbaar moeten zijn.

Vanaf nu is het beter om te spreken van gewenste vaarroutes in plaats van geplande vaarroutes.

Balgstuw Ramspol, Ketelmeer (sinds 2002) (locatie)

Een uniek fenomeen, deze opblaasbare balgstuw tussen het Ketelmeer en het Zwartemeer. De werking is te zien in deze video.

  • 26 april 2025

Zeldzaamheid en Dankbaarheid in Almere (Hoge Vaart) (locatie)

Fraai en vlot varen door de groene oase die de kanalen van Flevoland in vijftig jaar geworden zijn. Genoeg afmeermogelijkheden. Even een avond op bezoek bij de familie Douma-Goud en het geheel eigen scheepswereldje van Almere. Fijn weerzien met dank aan de gastvrijheid van buurman Harry.

De Vecht nabij Nigtevecht (sluis Spiegelplas) (locatie)

  • 27 april 2025

Amsterdam-Rijnkanaal op zondagochtend (Nigtevecht)

  • 29 april 2025

Vianen, Merwedekanaal (locatie)

De spitsen Testudo en Veridis Quo gaan staalrollen laden in IJmuiden voor een reis naar Contrisson (Canal Marne au Rhin)

  • 30 april 2025

Opheusden, gierpont (Nederrijn) (locatie)

Driel, sluis en stuw in de Nederrijn (locatie)

  • 1 mei 2025

Vaste ligplaats - Pannerdenskanaal tussen Nederrijn en Waal

...twee meisjes aan de Waal...

Waal - plaatsing van boei W14 (met forse stroming)

  • 2 mei 2025

Well (Maas) - voormalige afmeerplaats rondvaartboot (locatie)

  • 3 mei 2025

Broekhuizen (Maas) - toekomstbestendige palen (locatie)

  • 5 mei 2025

Maasbracht - thuishaven voor veel binnenvaartschippers (locatie)

Maasbracht - jaren '50

In de jaren dertig is het 35 kilometer lange Julianakanaal tussen Maastricht en Maasbracht aangelegd om een slecht bevaarbaar deel van de Maas af te snijden. Maasbracht krijgt aanvankelijk een belangrijke functie als overslagplaats van kolen. In 1939 wordt er een schippersbeurs gevestigd. Vanaf de jaren zestig neemt de winning van zand en grind langs de Maas een enorme vlucht.

Op 30 september 1944 worden alle 240 in Maasbracht aanwezige binnenvaartschepen door de nazi's opgeblazen (foto's). De kleine dorpsgemeenschap vangt de ruim duizend opvarenden op, dakloze schippersgezinnen (documentaire). In de jaren zestig worden de sluizen zeer fors vergroot en verlegd naar het westen (naar links op bovenstaande foto). De oude sluiskolk slibt dicht met uitgevaren schippers (foto jaren '70). Maasbracht is nog steeds één van de belangrijkste centra van de Nederlandse binnenvaart (vogelvlucht)

  • 6 mei 2025

Sluis Born - afrondende werkzaamheden verbreding Julianakanaal (locatie)

Wilgenmat als basis voor het laatste stukje kanaaldijk. Het Julianakanaal is net heropend na de verbreding en verdieping van de vier kilometer tussen Born en Berg. Een imposante klus. Rijkswaterstaat heeft een hip filmpje gemaakt over het hoe en wat. Ook het opnieuw vullen van het kanaal trok de nodige aandacht. Overigens valt op dat het Julianakanaal tussen Stein en Geulle (zo'n zes kilometer) waarschijnlijk nog aangepakt moet worden. Achter een geladen zandbak liep de snelheid terug naar slechts zes kilometer per uur.

Maastricht (centrum) (locatie)

> vervolg