Bourg-et-Comin - splitsing richting Canal du Nord
Richting de Oise volgt twintig kilometer na Berry-au-Bac een volgende splitsing bij Bourg-et-Comin. Dit is de afslag naar het Canal du Nord en de andere kanalen naar het noorden. We komen eindelijk weer wat beroepsvaart tegen, 5 tot 7 spitsen per dag. Staalrollen worden vervoerd vanuit Nederland en Belgie naar Reims en verder. Graan wordt mee teruggenomen, onder andere voor de Bavaria-brouwerij in Lieshout. De silo op de foto is overwoekerd en buiten bedrijf. De kont van de lege spits Adio is flink geballast om met de stuurhut onder de lage vaste bruggen van 3.50m te kunnen varen. En dan maakt de hoge kop nog meer indruk... (locatie)
Zowel Bourg-et-Comin als de volgende vijftien kilometer naar Vailly-sur-Aisne bieden mooie afmeermogelijkheden. Velden met klaprozen kleuren het zacht glooiende landschap. Her en der een abdij of een kerk die het oorlogsgeweld hebben overleefd. Het kanaal bevindt zich in een prima staat en dat heeft alles te maken met de aanwezigheid van beroepsvaart.
Canal latéral à l'Aisne tussen Bourg en Vailly
Beneden sluis 6 - St. Audebert
Celles-sur-Aisnes, sluizen 7 en 8
Even boodschappen doen ? Of is de brug te laag voor de auto ? De Franse spits Flore parkeert de auto op het sluishoofd. Zo gaat dat in Frankrijk. Van de omheining rondom de sluis zit één balk los om weg te kunnen rijden, moet je net even weten. Heerlijk schouwspel en geen enkele haast.
Even voorbij Vailly-sur-Aisne gaat het kanaal over in de rivier de Aisne met de fraaie trapsluis van Celles. Nog een kleine zestig kilometer met de Aisne naar de Oise. Mooi afmeren aan het eiland tussen kanaal en rivier.
Beneden de trapsluis van Celles (locatie)
Aisne - sluis 9 Villeneuve
Vlak voor Soissons vinden we een afmeerplek beneden sluis 9. Geheel overwoekerd. Na flink snoeien blijkt het vroeger een halte fluviale geweest te zijn. Met bolders en voorbij de trap voldoende diep. Prima zwemwater. Met het oude jaagpad zo in Soissons. Af en toe een passerende spits.
Soissons - centrum
Sympathiek stadje van 30.000 inwoners met een geschiedenis die heel ver terug gaat. Enorm opgeknapt de laatste jaren. De oude industrie heeft plaatsgemaakt voor luxe nieuwbouw en boulevards aan de Aisne inclusief een foodtruck, terrasjes, ligbanken en een soort strandtentjes. Helaas hebben ook alle kolossale populieren er aan moeten geloven, waardoor het bij dertig graden al snel ondraaglijk heet wordt. Dus even snel naar de bakker en door...
Soissons - precies dezelfde plek in 2010
Aisne - groen, bochtig en niet heel breed
De Aisne is een vrij onoverzichtelijk riviertje dat na veel neerslag flink kan stromen. Dat is nu niet het geval. De AIS is hier een bijzonder nuttig hulpmiddel om stevig doorvarende tegenliggers voor de bocht al te kunnen opmerken. En zelf gezien te worden. Dan nog alert blijven voor een hard varend recreatiebootje zonder AIS...
Tempo op de Aisne, ballast in de kont
Samenkomst van Aisne en Oise bij Compiègne
De Aisne mondt bij Compiègne uit in de Oise, die daar nog een beduidend kleinere rivier is dan de Aisne (locatie). Het omgedraaide lijkt dan ook logischer: dat de Oise een zijrivier is van de Aisne. Iets soortgelijks viel eerder al op bij de samenkomst van Yonne en Seine. Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom de kleinere rivier de naam bepaalt.
Aanvang Canal Seine-Nord bij Compiègne (Montmacq)
Compiègne ligt op de samenkomst van Oise en Aisne. Een mooi stadje met een paleis en een openbare tuin van Parijse allure. Net als Soissons is ook Compiègne de laatste jaren enorm opgefrist en met enige creativiteit zijn er mooie en rustige afmeerplekken te vinden. Guérdin et fils is één van de zeer schaarse winkels in scheepsbenodigdheden, vaarkaarten, brandstoffen, etc. Kennis van zaken en vriendelijk. Precies de oliedruksensor die ik nodig had lag er op voorraad.
Even boven Compiègne is in 2022 de aanleg begonnen van het nu al bijna legendarische Canal Seine-Nord Europe dat de regio van Parijs tot Le Havre moet gaan verbinden met noord Europa voor binnenvaartschepen tot 185 meter lang. Met als streven om in Frankrijk jaarlijks 1 miljoen vrachtwagens van de weg te halen (17 miljoen ton goederen).
Voorlopig is er in de drie jaar nadat de eerste schop de grond in ging nog maar weinig gebeurd. Bovenstaande foto laat de locatie zien van de eerste sluis bij Montmacq. Daar is de boel alweer aardig overwoekerd en liggen de werkzaamheden al lange tijd stil. De opleveringsdatum van het kanaal is inmiddels verschoven van 2028 naar 2030.
Waarom het niet opschiet is moelijk te achterhalen. Het in 2019 vastgestelde budget van 5,1 miljard euro lijkt met de sterk gestegen bouwkosten een probleem. Zijn er wel aannemers te vinden die het aandurven? Actuele informatie is nauwelijks te vinden. Flitsende video-presentaties des te meer. Vier van de 62 toekomstige bruggen/viaducten zouden inmiddels gereed zijn. Aan de mega-sluizen en -aquaducten moet nog begonnen worden. Maar de reddingsboei hangt klaar (en er ligt er al één in het water...)

Creil, Sluis 4 van de Oise
De Oise van Compiègne tot de Seine is ruim 100 kilometer lang en telt 7 grote, dubbele sluizen. De grote sluis is 185 meter lang en de kleine sluis 125 meter. De Debussy is een schip van 85 meter, we passen met onze 22 meter prima samen in de kleine sluis. (locatie)
L'Isle Adam - voormalige sluis en brughoofd, oude stuwmaterialen met kraantje
De Oise biedt bijzondere stadjes en tal van mooie afmeer-mogelijkheden. De sluis van Verberie, aan de kades van Pont-Sainte-Maxence en Creil en voor de sluis van Isle-Adam.
Het terrein van de sluis en stuw van Isle-Adam is afgesloten en blijkt een levend museum. De grote stuw is modern, maar de voormalige sluis is omgebouwd tot vistrap en alle materialen waarmee de oude stuw werkte zijn blijven liggen alsof ze morgen weer gebruikt gaan worden. Een tijdcapsule.
L'Isle Adam - opslag van oude stuwmaterialen op lorries (locatie)
Auvers-sur-Oise
's Ochtends vroeg de korte wandeling omhoog, van het kerkje van Auvers-sur-Oise naar het korenveld naast de begraafplaats van Vincent en Theo van Gogh. Deze keer wel koren, nog steeds geen kraaien. (locatie)
Andrésy - Samenkomst Oise en Seine
De Oise mondt bij Andrésy uit in de Seine. Vanaf de brug over de Oise (naar Conflans-Sainte-Honorine) is het beeld sinds de jaren zeventig niet wezenlijk veranderd (ansicht hieronder). Zelfs het "terrain de pétanque" rechts op de voorgrond is nog in gebruik, al heeft de Ricard-reclame plaatsgemaakt voor graffiti. Twee droogdokken en twee werkschepen bepalen nu het beeld. We vinden een prachtplek met schaduw direct achter het werkschip op de bocht met de Seine. De droogdokken worden met opduwer ook ingezet om woonschepen in Parijs op locatie droog te zetten. Daar zit wel een prijskaartje aan...
Andrésy in de jaren '70
Andrésy - de bocht van Seine en Oise (locatie)
Conflans-Sainte-Honorine (Oise)
Conflans-Sainte-Honorine ligt tegenover Andrésy op de andere bocht van Oise en Seine. Het is het centrum van de huidige Franse binnenvaart. Dan gaat het tegenwoordig over de grotere binnenvaart, meest schepen van 85 meter en meer die voornamelijk containers of zand vervoeren op de Seine en de Oise in de driehoek Le Havre-Compiègne-Parijs. En dag en nacht de 110 meter lange cruiseschepen tussen Parijs en Rouen. Geen levende ziel te zien. Dezelfde schepen die in Groningen als slaapschepen worden ingezet bij een festival of voor de opvang van asielzoekers. Nederlandse binnenvaart zie je hier vrijwel niet, op een verdwaalde spits na. De 85-meter schepen meren overal af waar het uitkomt, ookal ligt er een spits of kruisertje in de weg. En die liggen regelmatig in de weg, vooral als er vrijwel niet meer mee gevaren wordt.
Andrésy (Oise) - Auto met waterlijn (ligt er al een tijdje)
Kamiel - een laatste kiekje
En dan breekt toch nog vrij plotseling het draadje... Na ruim 14 jaar moeten we afscheid nemen van ons maatje. Tot het eind aan toe scherp, ontspannen en blij, maar kort na dit kiekje raakt ze in een soort sluimertoestand. We liggen nog in Andrésy op de bocht met de Seine en gelukkig bevindt zich op een paar honderd meter van het schip een fijne vétérinaire.
Deze reis, met telkens prachtig groene afmeerplekken, is een geweldig afscheid van Kamiel geworden...