Kattenbrug_open.jpg
Beweegbare Kattenbrug, oorspronkelijk ontwerp februari 2018

Soms wordt een gemeentelijk plan tegengehouden als de gekkigheid er van maar goed wordt uitgelegd. Dat bleek vandaag tijdens de gemeenteraadsvergadering over het malle plan om de nieuwe Kattenbrug beweegbaar te maken. Het Woonschepencomité Groningen (WCG) heeft in deze kwestie voor de uitleg gezorgd. (videoverslag)

Voor de duidelijkheid: het WCG is per definitie voor beweegbare bruggen, maar in dit geval kan minstens een miljoen euro echt beter besteed worden. Bijvoorbeeld voor het aanleggen van vervangende ligplaatsen voor woonboten. Nog los van het feit dat de woonbootbewoners van de Diepenring niet zitten te wachten op een "staande mastroute" die al snel strandt bij de Ebbingebrug.

Een aantal woonboten zal moeten verdwijnen. Verkeerswethouder Paul de Rook (D66) heeft het over "verplaatsen" van woonboten in een reportage van OOGTV. Het zal voor een aantal woonboten niet nodig zijn omdat de gemeente die eerder heeft aangekocht voor het afgeblazen tramproject. Overeenkomstig de Woon- en de Watervisie zullen op te heffen ligplaatsen elders gecompenseerd worden. Het blijkt erg lastig om geschikte locaties hiervoor te vinden.

De nieuwe brug zal pal naast het Pannenkoekenschip worden aangelegd. De eigenaresse van dit horecaschip geeft aan wel te willen verhuizen. Het Verbindingskanaal tegenover het station wordt als mogelijkheid genoemd. (lees meer). Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij haar huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is aangebracht. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het gigantische gewicht en de kwetsbare kades.

Informeren van de gemeenteraad

WCG-voorzitter Dirk van Driel heeft de meeste gemeenteraadsleden even kort benaderd met deze email (met de nodige respons tot gevolg):

"De brug is in het huidige ontwerp uitermate kostbaar. De bascule-kelder, het draaimechanisme, alles zal nu al worden gebouwd. Alleen de slagbomen en de aandrijving ontbreken nog. Dit kost miljoenen meer dan een eenvoudige vaste brug. Miljoenen die in het kader van de Watervisie veel beter besteed kunnen worden. Daarnaast is de geluidsbelasting door een beweegbare stalen brug doorgaans vele malen hoger dan die van een eenvoudig betonnen exemplaar. Het lijkt ons niet meer dan redelijk dat het college met een objectieve prijsvergelijking komt.

Het gaat over een brug waar elke paar minuten een bus over heen moet kunnen en dat laat zich slecht rijmen met de "staande mastroute" waarover verkeerswethouder De Rook sprak tijdens de commissievergadering. Bovendien zal eerst nog de brede betonnen Steentilbrug beweegbaar gemaakt moeten worden en de route eindigt dan al snel bij café de Toeter, daar zullen de schepen moeten keren. Bizar. Daar is geen ruimte voor. Of gaan we op termijn ook de monumentale Boteringeboog beweegbaar maken :) ?

No regret-beleid ? Integendeel: spijt van weggegooide miljoenen die veel beter besteed kunnen worden."

Actuele informatiepaneel

Het informatiepaneel dat thans bij de locatie van de toekomstige Kattenbrug is geplaatst geeft een compleet ander beeld dan het ontwerp dat nu in de gemeenteraad is besproken en waarvan het wegdek in principe beweegbaar is. Hieronder het besproken ontwerp en daaronder het actuele beeld op het informatiepaneel. Inderdaad: het uiteindelijke ontwerp kan afwijken van deze afbeelding... En het moet in 2019 klaar zijn ?

Beweegbare_Kattenbrug_vooraanzicht.jpg
Vooraanzicht zuidzijde van de beweegbare brug
Beweegbare_Kattenbrug_vooraanzicht_v-a_Pannekoek.jpg
Vooraanzicht noordzijde van de beweegbare brug
Kattenbrug_info_paneel_maart_2018.jpg
Impressie Kattenbrug op informatiepaneel
Vaste_Kattenbrug_vooraanzicht_juni_2018.jpg
Update juni 2018: de meest recente (definitieve?) impressie van de vaste brug
Steentil_2016.jpg
Hier gaat het gebeuren: 75 meter noordelijk van de Steentil op de voorgrond

pdf-versie van dit artikel


dirkvandriel.nl