20 november 2021
Op 23 november zal de UT Delfiahaven voor historische schepen in Hoogkerk formeel worden opgeleverd. Daar is vijf jaar hard aan gewerkt door onder meer initiatiefnemer Martijn Schuitemaker. Met het project is een bedrag van bijna 400.000 euro gemoeid waarmee 6 ligplaatsen voor tijdelijk verblijf gerealiseerd zijn.
Nu de nodige verordeningen door de gemeente Groningen zijn aangepast wordt pas duidelijk wie de haven precies kan gebruiken en wat de tarieven zijn.
Uit het aangepaste aanwijsbesluit ligplaatsen blijkt dat enkel "authentieke" schepen die bij een (behouds-)organisatie zijn aangesloten er kunnen afmeren. Aan het gebruik van de schepen wordt geen beperking gesteld. De schepen kunnen dus allerlei functies hebben: recreatie, bewoning, horeca, museum of scouting, maar de maximale verblijfsduur voor alle schepen is 13 weken die eenmalig met 13 weken verlengd kan worden. De voorwaarden zijn hier te lezen.
Naspeuring van de havengeldverordening Groningen 2022 (nieuw artikel 9.1) maakt duidelijk dat de bezoekende (woon-)schepen het recreatietarief van €7,11 per meter per maand gaan betalen (exclusief water en stroom). Dat betekent €177,75 per maand voor een schip van 25 meter, vermeerderd met een toeristenbelasting van €2,- per persoon per nacht. Ter vergelijking: een authentiek varend woonschip van 25x5 meter betaalt in de Noorderhaven €27,50 per maand en dat scheelt meer dan een factor 6. In veel museumhavens of op ligplaatsen van de Schepencarrousel worden vriendelijke tarieven gerekend: tussen de 25 en 100 euro per maand.
Door de reguliere recreatietarieven toe te passen lijkt de gemeente Groningen niet goed begrepen te hebben dat de historische schepen hier de meerwaarde zijn voor de locatie en dat dergelijke schepen aangetrokken moeten worden met aantrekkelijke tarieven zoals elders in Nederland gebruikelijk is.
Het is zeer de vraag hoeveel historische schepen met deze tarieven de behoefte zullen hebben om de tamelijk afgelegen UT Delfiahaven met een bezoek te vereren.
Of dat het uiteindelijk een gewone haven wordt met vaste ligplaatsen voor een handjevol dezelfde schepen dat bij de Schepencarrousel is aangesloten.
meer informatie