Bruggen_Pekela_2000px.jpg
fotografie © dirkvandriel.nl

11 december 2021

Als het aan het college van b&w van de gemeente Pekela ligt zal het overgrote deel van de 34 beeldbepalende beweegbare bruggen over het 14 kilometer lange Pekelder Hoofddiep worden verwijderd. Er zullen uiteindelijk slechts 13 bruggen overblijven. Achterstallig onderhoud en geldgebrek worden hiervoor als reden opgegeven. Geld voor onderhoud zal primair aan de belangrijkste verkeersbruggen worden besteed, hetgeen betekent dat vooral de vele karakteristieke draaibruggetjes er aan zullen moeten geloven.

  • Het Dagblad van het Noorden besteedt op 11 december 2021 twee pagina's aan de bruggen van Pekela en heeft daarbij bovenstaande fotoreportage gebruikt. Uit het artikel:

Het Pekelder Hoofddiep vindt Van Driel een van de meest bijzondere vaarwegen in Nederland. "In combinatie met de tientallen bruggen heeft het een speciale sfeer. Uniek Veenkoloniaal erfgoed. Eigenlijk zou iemand, of bijvoorbeeld het Veenkoloniaal Museum, het voortouw moeten nemen om voor de Veenkoloniale kanalen, inclusief het Pekelder Hoofddiep, de Unescostatus te krijgen, zodat je een zwaan-kleef-aaneffect krijgt."

Dat de bruggen op het nippertje van de slopershamer zijn gered, beseft Van Driel ook, maar hij is er blij mee. "Het is echt bijzonder dat het diep in de jaren 80 tijdens de reconstructie niet is gedempt, maar bevaarbaar is gehouden." Des te meer vindt hij het van belang de bruggen te behouden. Hij noemt het een waardevol bezit. "Het creëert een uniek dorpsgezicht van drie letterlijk met elkaar verbonden dorpen. Dat mag niet voorgoed verloren gaan." Maar Van Driel weet ook dat hij gemakkelijk praten heeft. Onderhoud kost geld. "Maar met name de draaibruggen vergen alleen onderhoud in de zin van een verf- en smeerbeurt. Dat moet toch geen probleem zijn? Het grote geld gaat naar de klapbruggen."

De 34 bruggen van Oude, Nieuwe en Boven Pekela (12 november 2021)

01-02.jpg
03-04.jpg
05-06.jpg
07-08.jpg
09-10.jpg
11-12.jpg
13-14.jpg
15-16.jpg
17-18.jpg
19-20.jpg
21-22.jpg
23-24.jpg
25-26.jpg
27-28.jpg
29-30.jpg
31-32.jpg
33-34.jpg
35-36.jpg

Meer informatie

pdf-printerversie van dit artikel

dirkvandriel.nl